30 oktober 2011

Twijfelochtend

Het landschap toonde zich als het Bühnenbild uit de derde akte van Tannhäuser: Wie Todesahnung Dämmrung deckt die Lande. 

Hoe somber het ook lijkt, het duidt erop dat het een stralende dag zal worden, geen twijfel mogelijk.

De stralende dag werd een stranddag.

We lagen te genieten in een duinpannetje in de buurt van Vendres. De picknick maakte ons een beetje rozig door de rode wijn. Af en toe even met de hond in zee hield mij bij de tijd. Hoe later in de middag, hoe meer volk er op het strand verscheen. De Fransen gingen uitbuiken na de middagmaaltijd. Daarbij wordt tevens de hond uitgelaten. Ik zie hier in principe maar twee soorten honden: de honden voor de jacht, vrijwel altijd Epagneuls, en die worden niet meegenomen op een wandeling, en dan heb je de "Pim-Fortuin-achtigen": de grote verscheidenheid aan schoothondjes met of zonder strikje op de kop of uitpuilende oogjes in de kop.
Vandaag echter was het "grote hondendag"; Labradors, Golden Retrievers, Herdershonden. Meestal vervette goedzakken, maar zo'n hufter van een herder schoot op mijn hond af en zonder waarschuwing begon hij fiks te bijten: tumult op het strand. Gelukkig kon ik Blondi van mijn hond scheiden en de schade was te overzien. Daarbij, hondenleed is geen mensenleed, zeg ik maar zo.

Geen opmerkingen: