11 februari 2012

Geluk 4

Mijn blog van eergisteren is aanleiding geweest voor meerdere vragen of ik nu wel gelukkig ben.
Over geluk heb ik al vaker geschreven en ik zal dat nu nogmaals doen.
Of beter is het een van mijn favoriete dichters te citeren: Rutger Kopland uit de bundel Tot het ons loslaat 1997:

Wat is geluk

  • Omdat het geluk een herinnering is
  • bestaat het geluk omdat tevens
  • het omgekeerde het geval is,
  •  
  • ik bedoel dit: omdat het geluk ons
  • herinnert aan het geluk achtervolgt het
  • ons en daarom ontvluchten wij het
  •  
  • en omgekeerd, ik bedoel dit: dat wij
  • het geluk zoeken omdat het zich
  • verbergt in onze herinnering en
  •  
  • omgekeerd, ik bedoel dit: het geluk
  • moet ergens en ooit zijn omdat wij dit
  • ons herinneren en dit ons herinnert.
De vraag: "Ben je wel gelukkig?" doet voorkomen of je continue gelukkig kunt zijn.
Volgens mij is voor deze vraagsteller geluk net zo gedevalueerd als vriendschap. Door het fenomeen Facebook zijn er nu mensen die 5.000 of meer vrienden hebben. Wat stelt zo'n vriend nu helemaal voor.
Geluk is moeilijk te verwoorden, maar Rutger Kopland is er heel dichtbij gekomen.