26 april 2012

Crisis

Net voor mij is een echtpaar de winkel binnengekomen,  vijfenzestigers in Tommy Hilfiger - Ralph Lauren - Gaastra uitmonstering op Bommelboots.
In deze beddenwinkel laten ze zich uitvoerig inlichten over alle vormen van slaapcomfort.
Ze zijn op zoek naar het ideale bed waarin ze gaan sterven en dat mag een paar centen kosten.
De man heeft een harde stem, duidelijk gewend dat er in zijn vorige leven naar hem werd geluisterd.
"Wat doet dit kussen? Zo, zo, zesentachtig eurootjes. Wil jij er ook zo een Poep?"
Je zult maar Poep worden genoemd buiten de vertrouwde muren van je slaapkamer, denk ik, terwijl ik gestrekt op een Tempur Deluxe mijn beurt afwacht.
Poep gaat het kussen op het bed naast mij beproeven. Uiteindelijk valt haar keuze op een kussen van slechts negenendertig eorootjes.
"Da's verrekte goedkoop!" schreeuwt Kak, want zo heb ik de echtgenoot van Poep inmiddels gedoopt.
Tijdens het afrekenen van de bedden met bijbehorend comfort wil Kak nog van alles van de verkoper weten. Dit "moneyspendmoment" moet zolang mogelijk duren en wordt door Kak vakkundig opgevoerd en ik moet meegenieten.
Het blijkt dat de verkoper hier normaal niet staat. Hij is eigenaar van meerdere beddenwinkels en staat tegenwoordig in een recent geopend filiaal.
"Da's lef! Da's lef om in crisistijd een winkeltje te beginnen!" kraait Kak.
Uiteindelijk vertrekken Poep en Kak. Hun regenjacks ritselen nieuw als ze de armen ineen haken.
Bij het afrekenen vraagt de verkoper naar mijn postcode.
Ik antwoord hem dat die er niet toe doet omdat ik niet meer in Nederland woon.
Deze mededeling is de aanleiding voor een gesprek. Hierin vertel ik hem dat mij, in de dagen dat ik in Nederland op bezoek ben, het meest is opgevallen dat ik minstens elk uur het woord crisis hoor vallen.
De ijscoboer is in crisis omdat hij zijn Triple-A-status kwijtraakt, de Witte Neger uit Venlo is in crisis en vindt de drie procent niet heilig,  Maxime is in crisis en denkt dat wij sterker uit de crisis zullen herrijzen .......
Dit land is in een crisis door te roepen dat er een crisis is.
Elke auto glimt, de wegen zijn vol, de mensen dik, de televisieschermen worden almaar breder, de kringloopwinkels steeds voller.
's Avonds op tv gaat het enkel over de crisis, die is ontstaan doordat de regering zijn ontslag heeft aangeboden omdat de crisis op een andere manier moet worden opgelost dan door maatregelen te nemen die de crisis zouden beëindigen. Je wordt gek van het woord crisis.
Buitengekomen blijken Poep en Kak geen echte doorstappers te zijn.
Terwijl ik het echtpaar Faeces passeer, hoor ik dat Kak door Poep vermanend wordt onderwezen: "En dat geschreew van jou ben ik beu. En al helemaal dat je mij overal Poep noemt. Je bent niet meer op kantoor en ik ben je personeel niet!"
"Nee Poepie, ik zal het niet meer doen."

5 opmerkingen:

10 zei

hilarische log, scherpe log, heldere log en leuke log, merci Herman

ehm.... wij hebben weer een houtcrisis, hoe vindt je die?
maar nog steeds warme handen en een warm hart.
in een 'leeg' gebied, een TV-loos huis, oude krakkemikkige modderige kar op wielen, in afgetrapt schoeisel en platte niet hongerige buiken.....
mooi man, zo'n crisis

Walter zei

Tja, ook bij mij is het crisis..weer 3 kilo aangekomen! ;-)
Groetjes uit Gouda.
( Nog niet omgedoopt tot Bronsa!)

Anoniem zei

Prachtig!

Geert zei

Volkomen mee eens

Niek zei

En toch kan het ook nog leuk zijn in Nederland. ;-)

(Kak en Poep heb je zo beeldend beschreven dat ik ze zou kunnen uittekenen, hahahaha)