29 augustus 2012

Denkend aan Holland

Wat is typisch Nederlands?
Dat is een vraag die ik hier in Frankrijk nog wel eens moet beantwoorden.
Wat eten jullie, is de koningin nog steeds de baas, zijn Hollanders aparte mensen?
Als ik ons politiek systeem wil uitleggen beginnen de moeilijkheden al.
Nee de koningin is niet het hoofd van de regering. In principe wel, maar niet echt.
De baas van een departement is de Commissaris van de Koningin en wordt door de Kroon benoemd, nou ja niet echt, maar in principe wel.
Ja, het hoofd van de gemeente is bij ons ook een burgemeester. Nee, die wordt niet gekozen, maar door de Kroon benoemd, nou ja niet echt, maar in principe wel.
Vervolgens kost het mij veel moeite om aan te geven dat wij zo'n beetje de oudste democratie (Waterschappen) van Europa zijn, maar er wordt dan enkel nog meewarig geknikt.
Over dat eten van ons heb ik lang moeten nadenken, is dat erwtensoep of nasi?
Zo langzamerhand is de pizza ook in Nederland volksvoedsel geworden.
Toch is voor mij echt Nederlands eten nog altijd de drie-eenheid van aardappelen + groente + vlees (zonder stokbrood!).
En of wij een aparte volksgroep zijn of een soort provincie van Duitsland?
Dan kan ik met trots uitleggen dat wij echt een apart ras zijn.
Wij slaan op gepaste momenten hulpverleners in elkaar.
Wij zijn zo intolerant t.o.v. buitenlanders als de pest. We kankeren graag dat zij niet willen integreren, maar zelf doen wij geen stap in hun richting, zelfs van het woord Europa raken we in de war.
We zijn bang voor alles en daarom verzekeren wij Hollanders ons suf. Geen volk ter wereld heeft zich zo ingedekt tegen rampspoed als wij.
Ons gevoel voor onze historie is groots. Zo groots dat wij Pim Fortuijn hebben uitgeroepen tot grootste Nederlander aller tijden.
Als het kwik een dag boven de dertig graden stijgt worden we gewaarschuwd dat we ons moeten insmeren met factor 50 en minstens drie liter water op een dag moeten drinken, zo niet dan verschrompelen we door kanker of uitdroging.
Verkiezingen zijn verworden tot een soort bingo. De ene keer stemmen we PVV, om de volgende keer maar eens te switchen naar de SP.
Wel hebben we weliswaar minder rotondes dan Frankrijk, maar in tegenstelling tot de Fransen weten wij wel hoe je je op een rotonde moet gedragen en de clignoteur van je auto moet gebruiken.

2 opmerkingen:

Dees zei

:) :) Geweldig!!

Herman zei

Dank Dees. Toch ben ik normaal niet zo voor het afzeiken van ons volkje maar soms moet de stoom even van de ketel. Trouwens door de fysieke afstand is mijn perspectief werkelijk aan het veranderen.