31 augustus 2012

Oudejaarsdag, Koninginnedag

Soms weet ik niet wat voor dag het is, maar 31 augustus is voor mij een soort oudejaarsdag.
Het is de geboortedag van mijn vader.
De dag werd thuis, Wilhelmina indachtig, altijd koninginnedag genoemd.
Nog lang na mijn vaders overlijden bedacht ik de leeftijd die hij op deze dag zou hebben bereikt.
Nadat hij honderd jaar zou zijn geworden ben ik hiermee gestopt.
Ouder dan honderd jaar kan ik hem niet meer voorstellen, laat staan honderdenvijf!
Zijn verjaardag werd altijd feestelijk gevierd.
Veel familie en vrienden over de vloer.
Nadat ik naar bed was gejaagd, luisterde ik nog lang naar de drukke gesprekken die beneden werden gevoerd.
Er was natuurlijk veel te vertellen.
31 Augustus was de laatste dag van de grote vakantie en iedereen kon dus verhalen wat hij of zij hadden ondernomen.
Ik had de zomervakantie, zoals elke jaar, bij mijn oma in Den Helder doorgebracht. Dagenlang op het strand van Julianadorp of Huisduinen. Bruinverbrand en met een koffer vol schelpen eindigde die periode met de treinreis naar Arnhem.
De volgende dag was dan die feestdag.
Voor de viering waren natuurlijk gebakjes en drank aan huis bezorgd.
Morgen waren er heerlijk restjes, met als hoogtepunt een flesje Hero.
Meestal betrof het Hero-ananas. Niet mijn favoriete smaak en waarschijnlijk van niemand, waardoor hiervan de meeste flesjes overbleven.
Einde van de lange zomer, begin van de school.
Cantharellen zoeken en bramen plukken.
Morgen is het nieuwjaar!

Geen opmerkingen: