2 augustus 2012

Uitgedetermineerd

Bij mijn zoektochten naar Kalketrip struikelde ik steeds over een plantje waar ik maar geen naam bij kon vinden.
Als Nederlander ben ik gewend dat de flora van Heukels altijd uitkomst biedt. Ook al staat het door mij gezochte plantje er niet in, met de determineersleutel kom ik meestal zover dat ik dan kan overstappen in een van mijn Franse flora's en zo de oplossing vindt.
Echter bij deze plant lukte mij dat steeds niet en ik bleef maar ronddolen in het hoofdstuk asteraceae.
Dus nu moest mij de kortgeleden Flore Forestiere Francaise deel 3 uitkomst bieden.
En jawel, op pagina 961staat de oplossing van de sleutel: Staehelina dubia.
Hier wordt deze plant de witte rozemarijn genoemd  (maar dan moet je wel iemand tegenkomen die hem herkent). Een liefhebber van een droog en heet klimaat en dus ontbreekt hij in de Nederlandse flora's.
Ik ben nu wel zo'n beetje uitgedetermineerd.
De dagelijkse hitte zorgt dat de meeste planten nu aan het afrijpen zijn en de zaadvorming is bijna voltooid.
Tijd om te oogsten, bramen, vijgen, amandelen etc.

Geen opmerkingen: