14 juli 2014

Veertien juli

Vandaag reed de Tour de France door Münster in de Elzas.
Tien dagen geleden dronk ik hier op het terras van een konditorei in het centrum een espresso en bekeek de ooievaars op de gebouwen rondom dit plein; ik telde er zo'n 75.
Mijn gedachten gingen terug naar de ooievaarstellingen in Nederland en de aanvragen van  STORK voor het bijklimmen van nesten in reservaten waarover ik toen iets te vertellen had.
Ik weigerde op een gegeven moment de vergunning voor het bijklimmen van een nest op Cortenoever langs de IJssel.
De wereld werd te klein: ik was een nieuwe bedreiging voor de ooievaars in Nederland.
Toen ik vertelde dat ik meerdere malen had waargenomen dat ooievaars de pullen van grutto's als voer verzamelden en ik vond dat je op een gegeven moment moet accepteren dat het weer redelijk gaat met de ooievaar in Nederland en dat we blij moeten zijn dat deze vogel zich nu redt zonder allerlei extra hulp, keerde de (telefonische) rust enigszins terug.
De zorg voor het milieu moet op een zeker moment belangrijker worden dan de zorg voor de individuele soort.
Enfin, zouden de jonge ooievaars in Münster vandaag genoten hebben van de Tour die onder hen door reed?

Geen opmerkingen: