24 februari 2009

Good vibrations

In de jaren zestig werd Good Vibrations van de Beach Boys een grote hit.
De zogenaamde tolerantie van toen, het flower power-gevoel, moest een naam hebben en die kreeg het met Good Vibrations. Sindsdien worden goede en slechte trillingen gebruikt als duiding voor van alles. Het meten van deze trillingen is uiteraard uitsluitend voorbehouden aan hen die hiervoor open staan, dus zoek ze vooral in de hoek van de zoekers en vinders. Op internet blijken good vibrations vooral uitgezonden te worden door elektrisch aangedreven vibrators. Het is dus een mystieke vorm van taalvervuiling. Emoties en gevoelens heten nu vibes. Vond je vroeger iemand aardig of sympatiek, dan heet dat nu dat je positieve trillingen ervaart. Ik had de ervaring dat ik in de draaideur van een warenhuis iemand tegenkwam die ik onmiddellijk verafschuwde en waarvan ik wist dat hij bij een nadere kennismaking, dit gevoel niet bij mij weg zou kunnen nemen. Slechte trillingen? Ik noem het liever chemie, want ik reageer heftig op geur. Iets om over na te denken.