14 februari 2009

Twee Koningen

Vorig weekend het museum van Barneveld bezocht en dit weekend het museum van Harderwijk. Beide musea deelden de tentoonstelling Koningskunst van Parijs tot de Veluwe.
Ik heb er echt van kunnen genieten.
Met het werk van Edzard Koning was ik al zeer vertrouwd. Wie kent ze niet, de illustraties in De Kleine Johannes van Frederik van Eden en de vele fijne afbeeldingen in de Verkade albums; Langs de Zuiderzee, De Vecht, De IJssel (samen met Voerman) en Friesland. Nu zag ik voor het eerst zijn schilderijen uit Spanje en Frankrijk en Veluwse pastoralen.
Van Arnold Koning kende ik enkel Haven van Dordrecht. Verrassend dus om geconfronteerd te worden met een collectie die de gehele ontwikkeling van beide impressionistische kunstenaars weergeeft. Het meest getroffen heeft mij het schilderij Kerk te Westerbork, dat Arnold schilderde op het moment dat zijn vriend Vincent van Gogh stierf. Een groot doek met op de voorgrond een Degas-achtige leegte.
Een minpunt moet ook genoemd: de kwaliteit van de reproducties in de (overigens goede) catalogus zijn vaak matig door de geringe kleurcorrecties en de slechte uitlichting tijdens de opnamen waardoor het beeld door reflecties wordt verstoord.

Geen opmerkingen: