4 augustus 2009

Dwergooruil

Elke avond klinkt in de omgeving van ons huis de roep van de dwergooruil.
Ik weet nog goed dat ik dit geluid voor het eerst in de Tarn hoorde, nu bijna twintig jaar geleden.
Hoeveel moeite ik ook deed om erachter tekomen wie de maker van dit "avondklokje" was, het is mij toen niet gelukt.
Een gids in het faunamuseum van Gasparets verklaarde mij jaren later dat het kleinste uiltje de maker van deze merkwaardige roep is.
Nu hoor ik hem dus elke avond en als hij er een keer niet is, dan roep ik hem: altijd prijs. Vaak lukt dit zelfs midden op de dag.Vanavond riep ik hem weer en dit leverde eindelijk dit plaatje op.
Voor wie hem ook wil imiteren: tong tegen het gehemelte direct achter de voortanden en dan als bij een blokfluit, regelmatig A-tjes fluiten. Luister

4 opmerkingen:

Sanne zei

Wat een goeie foto! Echt te schattig!
Geniet nog even daar en nog veel plzier met familie Clavel!

XX

Gerard zei

Knap dat je die uil hebt kunnen fotograferen en roepen. Ik heb het ook geprobeerd in Sofia omdat ik niet de vogel achter het geluid kon achterhalen en zien in het duister. Nu weet ik dat het een dwergooruil was. Hoe heb je 'm geroepen?

Gerard

Herman zei

Ik zal proberen een opname op mijn blog te zetten met mijn manier van lokken. (Kan even duren).

Ruurd Hallema zei

Top ..bedankt voor de heldere uitleg! Wij kwamen er ook niet achter waar het mooie fluiten vandaan kwam. Dachten eerst even aan een fiepende ree,maar verwierpen dit meteen vanwege de gelijkmatigheid en de elke avond weerkerendheid. Fantastische foto ook! Top!