8 juli 2010

Langstekelige distel

Net van huis weggereden, het bos uit en de parallelweg op, valt mijn oog op een orchideetje in de wegberm. Een keverorchis (Neottia ovata), op zich niets bijzonders, maar dat, hoewel met een suffe kop, mijn oog aan dit plantje blijft haken, geeft mij een tevreden gevoel.
Een goed begin van de dag!
Dat dacht ik tenminste.
Heb ik dan niets geleerd van die dag dat ik met Ruud van der Meijden Cortenoever bezocht. Ik dacht toen een Kruldistel (Carduus crispus)te zien en Ruud zei toen: "het gaat er niet om wat je denkt te zien, maar dat je weet wat je ziet!" Dus toen de flora ter hand genomen en jawel het bleek de Langstekelige distel (C. acanthoides)te zijn.
Het orchideetje dat ik voor keverorchis uitschold is dus een Brede wespenorchis (Epipctis helleborine).....met dank aan JaRo!
Dus altijd door het land, met de flora bij de hand!

4 opmerkingen:

10 zei

Moeilijk te zien of het de kleine of de grote is. Hier (Z-FR) groeit de grote variant, deze bloeit hier in mei al. Nu is enkel het bleek groene bodemblad nog te zien.
Van dichtbij zijn de bloemen zelf zo schitterend met de lange tongetjes en soms dieprode randjes.

Herman zei

Hoi Martine.....het is de grote. Nu bijna niet meer voor te stellen, maar door het frisse voorjaar is de bloei wat vertraagd. Je hebt5t gelijk; t'is een onderschatte schoonheid.

Anoniem zei

Brede wespenorchis Epipactis helleborine ssp helleborine
volgens mij, groet, jaap

Anoniem zei

Blijft een plus dat je het vanuit de ooghoeken vanuit de auto zag. Ik kan me je enthousiasme - "ik heb dat dan toch maar mooi gezien waaraan anderen voorbij rijden" - goed voorstellen. En bovendien, de (dikwijls korte) vreugde die je ervaart als je denkt te zien wat je stilletjes hoopt te zien, is ook heel wat waard!! Blijf er vooral van genieten! Groet JaRou