3 december 2011

Paddestoelentijd























Het is paddestoelentijd.
Ik ga er dus op uit om de nodige lekkernijen te verzamelen, maar dat valt niet mee in een boswereld die ik nog niet goed ken.In Nederland wist ik de goede plekken snel te vinden, maar hier is alles anders. Daarbij komt ook dat het ongekend zacht is voor de tijd van het jaar; de aronskelken staan al bijna in bloei alsof het maart volgend jaar is.
Ik heb dus al heel wat keren mijn neus gestoten en ben met een leeg mandje thuisgekomen. Wel heb ik dan telkens iets nieuws ontdekt, zoals deze wegbermen vol met draadvormige zwammetjes.
Thuis de veldgids uit de kast gepakt om van deze zwam de juiste benaming te weten.
Volgens het boekje heb ik te maken met de draadknotszwam (Calvaria (Clavariadaphus, Typhula) jucea, maar ik heb zo mijn twijfels, want ik herken de knotsvorm helemaal niet.
Ik mis m'n paddestoelenvriendjes!

Geen opmerkingen: