15 december 2011

Waterspreeuw





















Vandaag was ik met mevrouw L. op zoek naar Saint Alexis, een ferme-auberge in de Elzas.
Vanaf Fréland naar Ursprung leek mij een leuke tocht, immers wie komt er tegenwoordig nog tot de oorsprong.
In triestmakende nevels en motregens stuurde ik de auto dieper en hoger via boswegen de hoogte in om uiteindelijk Ursprung te bereiken. Een nederzetting van rommelige houthakkers, die gezien hun omgang met het landschap, niet geheel aan de inteelt waren ontkomen.
Op de route naar mijn doel stond een verkeersbord dat verder rijden verboodt met daarbij de verklaring van de burgemeester dat de weg in verband met boswerkzaamheden was afgesloten.
Via andere paden nog een tweede poging ondernomen, echter mevrouw L. beleefde hierbij zoveel angstige momenten dat de hele expeditie werd gestaakt. Zo ontliepen wij onze landelijke maaltijd in een eeuwenoud en heerlijk verwarmd etablissement.
Hierdoor stonden we wat later in zo'n romantisch Elzasser stadje dat in deze tijd door zijn kerstmarkten zeer in trek is. We kuierden wat door de overromantische steegjes van Kaysersberg en belandden achter de chocolade met gebak in een tearoom en voelden ons foute toeristen.
Maar wat een verrassing: op weg naar de parkeerplaats van de auto zag ik een wit vlekje over het water vliegen en onder een brug verdwijnen: een waterspreeuw!
Wat een leuke waarneming. Nu begreep ik waarom de pogingen om Saint Alexis te bereiken waren mislukt; anders waren we immers hier niet beland en was de spreeuw door mij niet gezien.

1 opmerking:

Anoniem zei

Label toevoegen:"Leuk"!
Fijne waarneming,een dipper geeft altijd zo'n lekkere oppipper!
(tijd geleden dat ik er één zag)
greot, JaRou