21 april 2009

Koekenpan

Diep in mij is altijd iets blijven sluimeren van de dienstweigeraar die ik in de zestiger jaren ooit ben geweest. Dit komt onder meer tot uiting in mijn afkeer van mini-oorlogsmuseumpjes. Deze zijn aandoenlijk op de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, vooral als de aanblik van de collectie al flink door oxydatie is geërodeerd en zelfs te koop wordt aangeboden omdat de bezoekersaantallen tot nul dalen, maar krijgen bij meer recent gestichte (amateur-)musea - met een vrij willekeurige opeenstapeling van militaria, waarbij de historische context meer als middel dan als doel fungeert - vaak een verheerlijkende uitstraling. Nabij Arnhem bevinden zich, naast het officiële Airbornmuseum, meerdere van zulke rariteitenkabinetten. Het mag dan ook geen wonder heten dat ik verheugd werd door de aankondiging dat het museumpje op Deelen wordt getransformeerd in een pannenkoekenrestaurant waardoor Mars het met een tempel minder zal moeten stellen. Mogen alle wapens tot ploegscharen, of nog beter, tot koekenpannen worden omgesmeed!

1 opmerking:

Peter zei

Pannenkoeken vind ik heel lekker hoor.
Over de toekomst van het museum heb ik verder nog niets vernomen, afwachten maar, groetjes.