12 april 2009

Pasen 2009

Dit jaar vallen Pesach en Pasen samen, iets wat niet zo vaak voorkomt. Wordt het paasfeest hierdoor extra feestelijk? Gisteravond, de Seidernacht, was het door het mooie weer en met al die kaarsen, warm in de Mariakerk. Vijf jaar geleden was het koud en nat toen we in het donker voor het eerst samen deze kerk binnen gingen. Ik stond die nacht op het altaar met Gaby als mijn meter aan mijn zijde en ik werd gedoopt en gevormd. Nu opnieuw werd de viering door dezelfde priester geleid.
Hoe kan ik dit lustrum resumeren en gedenken? Dat ik ontdekt heb dat het Katholieke bouwwerk heel wat rotte onderdelen in zijn constructie verborgen houdt? Dat de gemeenschap zich beter in een moment manifesteert dan in continuïteit? Dat de vormen vaak duidelijker zijn dan de inhoud en dat aan woorden een grotere betekenis wordt gegeven dan aan daden?
Ach, het is allemaal mensenwerk en het werk van mensen is niet altijd zo mooi. Door krampachtig overal een goddelijke maat aan te willen geven zit bedrog bijna achter alles. Ik probeer mij hieraan minder te storen dan voorheen en mijn kerk wordt daardoor steeds kleiner, maar dat zegt gelukkig niets over de maat van het geloof.
Vrolijk Pasen allemaal!

5 opmerkingen:

Jommie zei

Dat ziet er mooi uit,allemaal opgegeten al?En dan die leuke kaart erbij!
Alweer 5 jaar katholiek, dat je er nog maar heel veel jaren in zult kunnen geloven.
Fijne dag nog, liefs.

Anoniem zei

Herman, gefeliciteerd met het lustrum!? Bedenk de wijze woorden van Mahatma Gandhi "Ik houd van jullie Christus, maar niet van jullie christenen (lees Kerk)" Ook wij hebben genoten van dit prachtige feestelijke paasweer.
Groet vanuit een Christelijk Uddel

Herman zei

Gandhi mag dan niet van christenen gehouden hebben, hij hield des te meer van kleine meisjes. In die zin heeft ook zijn eigen religie de typische fouten die zoveel instituten kenmerkt: macht corrumpeert! In eerste instantie op sexueel gebied en spijtig genoeg is die Mahatma dus ook geen uitzondering op een verdrietige regel.

Anoniem zei

Heel juist! Grote denkers denken alleen groot in hun eigen tijd. De geschiedenis werkt als een maalsteen en vermaalt zelfs wijze woorden van Gandhi. Wat overblijft zijn de regeltjes onderaan de bladzijden van de Succesagenda.
Els L.

Anoniem zei

Ja, ja, de Britten eruit, maar de paria's als deurmat blijven gebruiken, Zo was die Gandhi ook wel weer.
Rick