19 januari 2010

20.000

Het refrein van het boek Prediker wordt gevormd door de woorden 'ijdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid' (cf. Pr 1,2; 12,8). Het gebruik van dit woord 'ijdel' is een poging om het Hebreeuwse 'hevel' te vertalen. Het woord 'hevel' komt maar weinig voor in de Hebreeuwse Bijbel: ongeveer zeventig maal, waarvan achtendertig keer in Prediker. Letterlijk betekent het 'damp' of 'wind' (cf. Js 57,13). Prediker gebruikt het woord om aan te duiden dat de wereld onzinnig in elkaar steekt: de wereld tart alle redelijkheid. De wijsheid slaagt er niet in om de wereld inzichtelijk te maken: hoe meer inzicht een mens nastreeft, hoe meer hij er van overtuigd raakt dat de wereld absurd is. Toch zijn er bepaalde ervaringen die wel zinvol kunnen zijn. In liefde, werk en intellect kan de mens voldoening vinden, zodat zijn bestaan niet volledig zinloos is.
Ook in een blog kan de mens voldoening vinden, ik in elk geval wel. Inmiddels heb ik 20.000 hits op deze site en dat ik mij daardoor gestreeld voel doet mij onmiddellijk denken aan mijn eigen ijdelheid.
Oppassen dus!Overigens, als ik naar de waarde van 20.000-biljetten kijk dan stelt het dus niets voor!

Geen opmerkingen: