22 januari 2010

Verwildering van Nederland

Minister Eurlings gaat luisteren naar de ledenraadpleging van de ANWB over de kilometerheffing.
Dat er middels een kilometerheffing iets aan het fileprobleem, het asfaltprobleem en de oneerlijke belastingdruk (de provinciale heffingen worden enkel door automobilisten opgebracht) zou worden gedaan sprak mij wel aan.
Eens in de vier jaar geef ik mijn stem aan een volksvertegenwoordiger in de verwachting dat hij waar gaat maken wat hij belooft. In de tussenliggende periode verwacht ik dat hij zijn werk doet en mij daarmee niet lastigvalt. Met andere woorden, hij maakt gebruik van het politieke mandaat.
Het laatste wat ik van mijn vertegenwoordiger verwacht is dat hij naar het volk gaat luisteren, wij zijn Zwitserland niet! Een volksvertegenwoordiger hoort wel naar zijn eigen achterban te luisteren, maar voor een belangrijk deel kent hij deze niet eens, stemmen gebeurt nog altijd in een hokje.
Mijn regering hoort al helemaal niet naar het volk te luisteren, maar uit te voeren wat ze zich heeft voorgenomen en daarmee basta. Als ze al ergens naar moeten luisteren is het naar het parlement!
Maar je hoort steeds meer de geluiden (Geert en Rita) dat de macht bij het volk moet komen te liggen door meer naar het volk te luisteren.
Nu maakt Eurlings een begin met dit enge populisme door ANWB-leden politieke macht te geven. Ik verwacht dat de oren van Camil flink gewassen zullen worden, maar daarmee is de kous nog niet af.
Ik word angstig van deze politieke verwildering omdat het ook raakt aan de basis van onze rechtsstaat of zie ik dat verkeerd?

Geen opmerkingen: