11 januari 2010

Trots

Over de betekenis van het woord trots ben ik gaan nadenken sinds Rita Verdonk dit woord gebruikt in de naam van haar partij.
Ben ik trots op Nederland? Ik heb daar nooit eerder over nagedacht. Ik heb het nooit nodig gevonden hierover na te denken.
Geschaamd heb ik mij in elk geval nooit voor mijn geboorteland.
Nu ik geconfronteerd wordt met mensen die (weer?) trots op Nederland willen zijn komt er bij mij toch iets van schaamte. Ik geloof dat mensen die zich aanmeten trots op hun land te zijn, iets simplistisch fanatieks hebben.
Het heeft ook iets gevaarlijks, iets van ik ben beter dan jij. Wie niet trots is, hoort hier niet thuis.
Het lijkt op het overdreven Amerikaanse positivisme.
Ik wil niet nadenken in termen als trots op Nederland. Welke normen moet ik daarvoor hanteren? De normen die Rita mij hiervoor aanreikt geven mij eerder een gevoel van schaamte.
Nee, laat mij maar van Nederland houden op mijn manier, maar dan wil ik wel meer tolerantie herkennen dan op dit moment het geval is.

Geen opmerkingen: