4 augustus 2010

Huiselijke archeologie

In de voorraadkamer (een groot woord voor een klein vertrek) hing altijd een vreemde lucht. Een beetje onbenoembaar, geen echte vochtlucht, geen schimmellucht, dus een vreemde lucht.
Er was nog iets vreemds.
Tegen een van de muren was een uitbouw die hol klonk als je er tegen klopte,.
Na zes jaar kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en heb ik de muur weggebroken.
Wat een verrassing, er bleek een haard achter verborgen. Een echte stookplaats uit de 18de eeuw. Kennelijk heeft een van de vorige bewoners zich hieraan gestoord en hem weg laten metselen.
Een nachtje hebben we een ontvochter laten draaien en nu is de vreemde lucht zo goed als verdwenen.
De haardsteen zal ik zeker niet laten verdwijnen. De muur zal opnieuw worden gestucd en de steen zal dan prachtig uitkomen.

4 opmerkingen:

Sanne zei

Wonderlijk!

Jommie zei

Spannend zeg, liefs, Jommie

Herman zei

Didier, de buurman, was er ook verrukt van en vindt dat we de pierre a feu zichtbaar moeten houden. Hij zal ons ermee helpen heeft hij toegezegd. Wordt dus in december vervolgd.

Jommie zei

Goed idee, lijkt me mooi.