30 augustus 2010

Rijstepap

Als kind las ik aan tafel de teksten op de jampotten, het pak brinta en later de cornflakes. Mijn kinderen deden dit eveneens en de tekst op het doosje hagelslag kon op een bepaald moment blind worden geciteerd.
Nu las ik de tekst op een potje rijstepap:
Deze rijstepap is gemaakt van de gezonde melk van Campina.
Een puur Nederlands kwaliteitsproduct, dat nog steeds op een ambachtelijke manier wordt bereid. Dus "natuurlijk lekker"!

Rare tekst.
Ik neem aan dat de gebruikte melk door koeien is geleverd aan Campina en dat niet Campina zelf is gemolken of de koe heet Campina.
Het is meegenomen dat de melk niet afkomstig is van koeien die lijden aan slepende melkziekte, tbc of mond- en klauwzeer of in het ergste geval helemaal gek zijn, maar dat we te maken hebben met gezonde melk.
De pap is gemaakt op ambachtelijke manier.
Ik zie een grote hal voor mij waarin achter houtgestookte fornuizen omaatjes met een knotje in heur haar in geëmailleerde pannetjes staan te roeren met naast zich een hooikist. Van tijd tot tijd legen zij hun pannetjes in plastic potjes van Campina en krijgen daarvoor tien cent per pannetje. Is dit de weergave van de ambachtelijk werk manier, of komt de pap uit het Nederlands Openlucht Museum?
Blijf ik mij afvragen wat het verschil is tussen lekker en "natuurlijk lekker".

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja geweldig die teksten. Wij lezen ook altijd met plezier de wervende nonsens van allelei artikelen.