31 december 2010

Oudejaarsdag

Met het einde van 2010 nemen veel zaken een einde en sommige zaken lopen gewoon door; daar heeft de tijd geen vat op.
Toch maken we met z'n allen een hoop heisa van de jaarwisseling, al was het alleen maar met het vestigen van een nieuw record met de hoeveelheid buskruit die we het milieu inblazen.
Voor mij staat het afsluiten van dit jaar vooral in het teken van het nieuwe jaar; een  nieuw jaar waarin de toekomst een heden gaat worden, een jaar met grote persoonlijke veranderingen.
Maar er is nog iets.
Van vrienden, die hun stekje in Zuid-Frankrijk opgaven, kreeg ik als afscheidscadeau een Noorse trilogie, geschreven door Herbjørg Wassmo.
Bij een Scandinavische trilogie moet ik direct denken aan Sigrid Undsed met haar romans over donkere wouden waarin vrouwen staande kinderen krijgen.
Dus met enige scepsis begon ik met het boek Dina, gevolgd door het boek Benjamin.
Ik heb de boeken nooit mee naar Nederland genomen, maar consequent in Frankrijk gelezen. Dat had tot gevolg dat er soms lange pauzes zaten tussen diverse hoofdstukken.
Kort en goed, vandaag, de laatste dag van het jaar heb ik het boek Karna uitgelezen en 2010 betekent voor mij dus ook een afscheid van het barre noorden van Noorwegen, van Reinsnes.
Ik heb ervan genoten en veel van geleerd; geweldige literatuur.
Ik kan het iedereen aanraden; doe er een jaar over, bijvoorbeeld 2011!
En Hanneke......, heel erg bedankt!

Geen opmerkingen: