26 december 2010

Sneeuwkettingen

De zon schijnt  en af en toe veeg ik de gevallen bladeren bijeen, maar het gesprek gaat over sneeuw
De Meteo op televisie heeft de smaak van de winter goed te pakken. Of beter gezegd, de winter heeft het journaal in z'n greep.
"Degenen die richting Elzas gaan reizen doen er verstandig aan om sneeuwkettingen mee te nemen", werd omgeroepen.
Volgende week rijden wij ook naar de Elzas en een gewaarschuwd persoon telt voor twee.
Ik heb al van die kettingen, immers vanaf oktober tot april kan het voorkomen dat bepaalde wegen in de Pyreneeën enkel toegankelijk zijn wanneere je sneeuwkettingen aan boord hebt.
Ik vond ze terug in de garage en voor het eerst maakte ik de koffer open.
Dat zag er toch al weer heel anders uit dan de kettingen die ik op m'n lelijke eenden heb versleten. Tijdens mijn werktijd in Zwitserland had ik zoveel routine in het verwisselen van kettingen dat ik het op het laatst in het donker zonder licht klaarspeelde.
Na het bestuderen van de plaatjes van de gebruiksaanwijzing m'n auto naar binnen gereden om te oefenen.
Het was een fluitje van een cent, dat gaat weer heel wat makkelijker dan vroeger!
De sneeuwgekte heeft dus voor elkaar gekregen dat zelfs ik mij heb geprepareerd op wat mogelijk gaat komen, nu maar hopen dat de sneeuw in een dik pakket blijft liggen!

Geen opmerkingen: