16 januari 2011

De Otter

Ik kocht vandaag een houtkachel voor mijn huis in Frankrijk. Die aankoop bracht mij in de Gillis van Ledenbergstraat in Amsterdam. Toen ik de Kostverlorenvaart overstak viel mijn oog op een paltrokmolen. Tijdens mijn opleiding tot vrijwillig molenaar heb ik praktisch alle molens van Nederland bezocht en dat zijn er een kleine duizend. Aan de houtzager "De Otter" in Amsterdam ben ik nooit toegekomen.
Ik schrok ervan hoe verschrikkelijk ingebouwd tussen flats en andere hoogbouw dit historisch belangrijke monument er nu bijligt. Draaien zal niet meer lukken, alle wind is hem uit de zeilen genomen, dus rest niets anders dan de molen naar een geschikte plek over te plaatsen. Ik denk dat met de verplaatsing de allerlaatste molen is verdwenen uit wat eens een van de grootste industrieterreinen van de wereld was.

Geen opmerkingen: