31 januari 2011

Laatste echte winterse januari

Op deze laatste dag van de maand realiseer ik mij dat het mijn laatste januarimaand in Nederland is en dat ik in de komende januari's praktisch geen sneeuw zal meemaken, of het moet in de Pyreneeën zijn.
Met dat aftellen lijkt het wel een zwangerschap: nog maar acht maanden. 
Toch maar eens stilstaan bij elke dag, elke maand die verglijdt, nu een gedichtje voor elke maand.
Ik hou zo van de januarimaanden
Waarin de wegen onbegaanbaar zijn
De kansen op visite zijn dan klein
Geen uitstapjes, vooral geen verregaande

Met heel veel boeken lekker binnen blijven
Met drank, met sigaretten en met vuur
Het jaar is net begonnen en het uur
Is heel geschikt om dat ook op te schrijven

Wat moet de winter zonder mij beginnen
Ik ben altijd zijn beste advocaat
Ook jou wil ik graag voor de winter winnen
Blijf toch vooral in januari binnen
Al lijkt het even leuk op straat
Daar valt waarachtig weinig te beminnen
(LK)

Geen opmerkingen: