7 januari 2011

Terwijl ik het bos inloop valt mijn oog op een waarschuwing.
"Wat krijgen we nu", denk ik bij mijzelf, "het moet niet gekker worden!"
Ik merk dat ik er zelfs een beetje kwaad om wordt terwijl het eigenlijk te belachelijk voor woorden is: wandelaars, die het bos ingaan, worden gewaarschuwd dat  takken uit bomen kunnen vallen.
Hoe moet dat met analfabeten, hoe moet dat met kleine kinderen, waarom staat de tekst niet ook in het arabisch?
Heeft dit te maken met een warme bezorgdheid van de eigenaar van het bos met zijn bezoekers, of is het de angst dat er bij een eventualiteit geclaimd gaat worden.
Ik ben bang dat het laatste het geval is.
Wat begint onze samenleving er een te worden van watjes.
Als je de deur uitloopt dan weet je toch dat je naar boven moet kijken voor vallende takken en dakpannen, naar beneden voor bananenschillen en hondenpoep en naar links en rechts voor aanstormend verkeer.
Waar ik mij echt boos om maak is, dat strakjes elke kwijnende boom uit het oogpunt van veiligheid zal worden omgezaagd. Daarmee gaan waardevolle holten, noodzakelijk voor vele organismen, verloren; niet in de laatste plaats voor de vleermuizen. Laten we niet vergeten dat 2011 het jaar van de vleermuis is.
Bangebroek, doe een helm op als je gaat wandelen!

6 opmerkingen:

10 zei

Ach gosh Herman, ja tis wat tegenwoordig. Het verkeer is gevaarlijk, dus na de rijopleiding, verkeersschool voor de kids, staalconstructies en airbags, vangrails, veel regels, snelheidsbeperkingen terwijl de meeste auto's 200 kunnen rijden, of harder, blijft het verkeer gevaarlijk. Op eigen risico dus eigenlijk.
Dat geldt voor het hele leven, ook voor een boswandeling. Niet alleen een helm zal je beschermen, er staan wel eens struikjes met giftige bessen, of lekker uitziende heel erggiftige paddestoelen, je kunt uitglijden over natte bladeren, die helm doet niets als je een boom op je kop krijgt en ja, bomen vallen wel eens om. Ow nee, in Nederland zorgen boomkenners en -verzorgers er in opdracht voor dat dat risico geelimineerd wordt, tijdig!!
Laten we alle bomen maar kappen en er heideveld van maken, geen natuurlijk moeras, das te gevaarlijk!
Je bent niet de enige die zich daar zeer pissig over kan maken. Bij ons springen doorgaans de tranen in onze ogen als we weer tegen een staaltje 'typisch Nederland' aanlopen. (Ik moet opeens aan het beroemde liedje van Ciske de Rat denken....) Temeer omdat het gros zulke waarschuwingen zeer serieus neemt en in geval van calamiteiten ook echt naar de verantwoordelijke buiten zichzelf durft te wijzen.
Voor vallende takken heb je niet voldoende aan een fietshelm, ik raad je aan naar een goede buitensport zaak te gaan en daar een speleologie-helm aan te schaffen. Zijn maar een 200 euro ongeveer, te doen toch?

Herman zei

Ik houd het maar bij mijn kale kop, die heeft al zoveel klappen overleefd......

Anoniem zei

Hallo Herman,
Als grote terrein-/bosbeheerder hebben wij ook dit advies gekregen.
Voor ons was het een aanleiding om eens hartelijk te lachen om zoveel gekte en zijn vervolgens met een glimlach weer over gegaan tot de orde van de dag.

Groet John

Anoniem zei

Beste,
Het lijkt misschien overdreven het plaatsen van zo,n bord,maar het is het niet,als eigenaar van zo,n bos ben je wel degelijk aansprakelijk voor ongevallen veroorzaakt door wat dan ook en het zal misschien bijna nooit gebeuren,maar als het jouw overkomt en in het ergste geval ben je invalide dan zal er bijna geen mens zijn die zegt,die kosten betaal ik zelf wel,dus de eigenaar kan er van uit gaan dat er een claim komt die waarschijnlijk niet te overzien is,in dit geval heeft hij zich ingedekt en terecht.

Herman zei

Een veilig bos is geen bos maar een park!

Anoniem zei

Ik kwam laatst langs een gewoon hek. op dat hek stond een bordje " Hek".
Ik kon er wel om lachen......