7 maart 2011

Adembenemend

Door een toeval (?) kwam ik op de site http://www.breathingearth.net/.
Hier wordt een inzicht gegeven in de bevolkingsaanwas van de aarde en de uitstoot van kooldioxyde.
Het is weliswaar niet vrolijkstemmend, maar de wisselende teksten die boven de wereldkaart verschijnen zijn gelukkig hoopgevend!
Terwijl ik deze site opende was het eerste citaat dat ik las van de door mij bewonderde en helaas te jong overleden astronoom Carl Sagan:
Anything else you're interested in is not going to happen if you can't breath the air and drink the water.
Don't sit this out.
Do something!

5 opmerkingen:

10 zei

Wat ik dan weer jammer vind van zo'n site, is dat er niet gesimuleerd wordt hoeveel kooldioxyde er door de natuur ook weer opgenomen en 'verwerkt' wordt. Alles wat de vulkanen in China produceren van hetzelfde schadelijke goedje wordt namelijk in 1 nacht!! door de bomen van de russische Toendra weer gezuiverd! Dat er zovele soorten dieren en planten uitsterven weten we ook allemaal. Maar beseffen we ons wel dat er wekelijks ook 34 nieuwe soorten ontdekt worden, daargelaten alle nieuwe soorten die er wel zijn, maar nog niet ontdekt???
Zijn wij als mensen nu echt zo arrogant dat wij denken boven de aarde te staan en alleen wij die aarde kunnen redden? Alsof de bomen, de zon en de maan, de aardkorst zelf, de dieren en zeëen niks in de pap te brokkelen hebben en volkomen afhankelijk zijn van 7 miljard mensjes.
En het is een goede site waar mensen zich nog eens kunnen beseffen dat er iets flink mis aan het gaan is. Maar dichtjezelf alsjeblieft niet toe dat bewust zijn en leven voldoende is en dat alleen de mens de aarde kan redden. Want dan onderschat je toch echt de kracht van de natuur...

Herman zei

Martine, Martine.
De bomen, etc. zijn niet van ons afhankelijk, wij van hen.....!
En al ontdekken we morgen 100 miljoen nieuwe soorten, dat geeft enkel aan hoe goed we speuren, want die soorten waren er gisteren ook al.
Denk je heus dat ik, die z'n hele leven in en met de natuur leeft zich aanmatigt ook maar iets te onder- of te overschatten?
Calculate your own footprint!

Happy Bird zei

Wij hebben onze "voetafdruk" ook eens berekend en ik was best trots dat dat best meeviel.
Nu ja, meevallen... Ik ben van mening dat we moeten doen wat we kunnen doen in ons gezin en huishouden.

Ik weet wel dat wat één gezin kan doen, op mondiaal vlak geen verschil zal maken. Maar ik wil mijn kinderen meegeven dat je een heleboel dingen eigenlijk niet nodig hebt, dat je daar best zonder kan. En dat je ze al zeker niet nodig hebt om gelukkig te zijn.

En misschien moeten we de dingen niet zo "los van mekaar" zien. Onszelf en de aarde meer als één geheel zien...

10 zei

ow Herman, tuurlijk ben ik het met je eens en alsjeblieft, neem mijn reactie niet persoonlijk!!!
maar ik heb afgelopen jaaaaaren zoveel van zulke sites, films, speeches, bezorgde aardbewoners, documentaires etc gezien en nooit, helaas nooit! wordt de kracht van de aarde zelfs eens belicht of hoor ik een tegengeluid dat de aarde zelf ook nog wat doet tegen onze gigantische voetafdrukken.
dus mijn relaas is meer om eens zelf een geluidje voort te brengen om te laten weten dat wij mensen ow zo nietig zijn en dat wij de hand bijten die ons voedt.....
Dus juist dank voor je post, site en die test die ik nog moet doen. ben benieuwd!

10 zei

mijn footprint komt uit op 1.4.
helaas kan ik bepaalde dingen niet invullen en woon ik niet in Zwitserland. Maar we doen het gemiddeld aardig goed! :-)
op naar 'nog beter' natuurlijk!