17 maart 2011

Eitje

Vier hennen en een haan lopen nu veertien dagen van alles te doen, behalve vasten en leggen.
Het zijn echte hongerkippen.
Als ze mij het erf op zien komen, dan lopen ze druk heen en weer voor de deur van de ren in afwachting van wat extra voer.
Natuurlijk tracteer ik ze dan op een extra beetje graan en controleer ik tevens of er nog voldoende legkorrel in de voerbak zit. Dat is meestal  wel het geval, maar het is alsof de kippen willen zeggen: "Leggen dat doen wij voorlopig nog niet, dus mest ons maar vet!".
Af en toe doet de vos 's nachts graafoefeningen om in de ren of nachthok te komen.  Het is vanwege deze verstoring dat ik aannam dat de kippen daarom van de leg bleven.
Toch beleefde ik vanmorgen weer die bekende verrassing: het eerste ei!
En ik moet zeggen, ze kunnen er wat van. Ik heb al veel mini-eieren geraapt, maar een eitje van 12 gram ontbrak nog in de collectie.
Wat een loosers van kippen en die noemen zich Rhode Island Reds, de beroemde leggers!

2 opmerkingen:

Jommie zei

Alle begin is moeilijk! Dag, dag.
Beware of the fox!

10 zei

Ach heden! Kan het twee weken duren voor de onze gaan leggen? Er lag vanochtend een ei in het hok, gewoon formaat, maar het zal een echte streskip worden die daaruit zou kunnen kruipen. Onze dames zijn nog niet in orde.
Ik heb ook nog nooit zo'n klein eitje gezien!
En volgens mij hebben wij ook Rhode Island Kippen.... Maar jij mag het zeggen zodra ik een goede foto van ze kan maken.