12 maart 2011

Damast 2

Ik blog nooit zonder beeld erbij.
Nu wel.
Vandaag bezocht ik met mevrouw L. het Textielmuseum in Tilburg.
Het was een verrassend weerzien. De entree, restaurant en museumwinkel waren geheel vernieuwd, een duidelijke verbetering.
Ook nieuw voor ons was de collectie damastweefgetouwen in een eigen zaal.
Voor dit blog maakte ik daarvan de nodige foto's.
Later op de dag maakten we een sentimental journey' tje door de buurten die mevrouw L. zo bekend zijn.
Ineens merkte ik het gemis van mijn fototoestel. Paniek.
Terug naar het museum, maar daar was niets gevonden.
Nu maar hopen dat mijn  toestel door een eerlijke vinder wordt opgemerkt zodat deze blog toch nog van beeld kan worden voorzien.
Dan toch een ander plaatje:
We genoten van de tentoonstelling De vijfde wand - werk van Diek Zweegman.
Vele jaren geleden bezochten we de de tapijtfabriek van Van Besouw. Diek was daar de langst zittende ontwerper, maar haar ontwerpen gingen onder de naam van Benno Premsela de deur uit. Tegen Benno heeft zij eens gezegd: "Jij krijgt de veren in je reet die mij toebehoren!"
De tentoonstelling is vooral prachtig omdat middels teksten op de wand vele kernachtige uitspraken worden getoond, die Diek Zweegman  beroemd hebben gemaakt binnen de kring van liefhebbers van design.
Ik kreeg een zakdoek, ontworpen van Diek, van mijn lief cadeau.
Hij is gewoven op een Sulzer Ruti uit 1984.
Als ik deze zakdoek ga gebruiken, zal ik dan, als ik mijn neus erin snuit, denken aan deze tentoonstelling, of aan het verdwenen fototoestel?

1 opmerking:

Jommie zei

Nou, ik duim voor je!Liefs.