2 maart 2011

Cocooning

"De Cocon uitvaartkist is een innovatieve en exclusieve uitvaartkist, die zich laat kenmerken door tijdloze elegantie, eerste klas materialen en een hoogwaardige afwerking.
Deze als cocon vormgegeven uitvaartkist symboliseert geborgenheid en overgang naar een nieuw leven. De uiterst praktische handgrepen zijn geïntegreerd in de uitvaartkist en kunnen uitgeschoven worden".
Wat is Nederland toch met zichzelf bezig, kan een land cocoonen?
Op de televisie komt praktisch nooit meer een diepgravende reportage over het buitenland, maar kijken de mensen in dit land naar vrouwen zoekende boeren, rondrijdende rechters, familiediners, houden ze het blik op de weg en speuren naar vergeten familie. 
Het lijkt wel of we met z'n allen onze navel hebben weggekeken en door het ontstane gat alleen nog maar achteruit kunnen kijken.
Familieleden geven elkaar meer cadeaus om te laten weten wat ze voor elkaar betekenen. Het aantal huisdieren dat wordt geadopteerd, is gestegen, videotheken verhuren meer romantische films en er lijkt meer geknutseld te worden. Winkels die naai- en tekengerei verkopen, draaien ineens verrassend goed.  Comfort foods, als chocola en stoofpotten, zouden het gevoel van troost of veiligheid moeten geven dat je vroeger als kind ervoer. Maar ook schoonmaken is een manier om je te concentreren op dat wat dichtbij en vertrouwd is en waar je invloed op hebt, de grote schoonmaak is weer in. Het huishouden wordt als hip beschouwd en bij voorkeur uitgevoerd in een keuken met grote familie-eettafel, om vervolgens bij de open haard één van de zo populaire bordspelen te spelen. Het wordt dus knusheid alom. 
"Nederland is aan het vergrijzen ... HET ZAL U NIET ONTGAAN ZIJN!" hoor ik dagelijks uit de radio. 
Nee, dat is waar, elke ochtend zie ik als eerste mijn eigen kop in de spiegel.
Maar is de jeugd ook al vergrijsd?
Waar zijn de jonge rebelse ideeën, waar merk ik iets van innovatie en dan bedoel ik niet die lullige lijkkist?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Oei, nu gooi je wel veel op één hoop. Toegegeven dat je aan de Nederlandse kijkbuis niets mist, maar de Franse gaat dezelfde kant op. Juist met een goede maaltijd zit je lekker lang aan tafel en dat levert de nodige interessante discussies op met je disgenoten en ik heb me laten vertellen dat er in breiclubjes heel wat wereldproblematiek ter 'briepen' komt.

Herman zei

Deels mee eens. Maar op TV moet elk half uur reclame worden uitgezonden. Dus in tegenstelling met Duitse of Franse TV is er in NL geen reportage of documentaire langer dan een half uurtje.
En ... goi ik nou werkelijk zoveel op 'n hoop?

Anoniem zei

Herman,

Over jeugdige rebelsheid gesproken, wij kantelden in de zestiger jaren de samenleving van rechts naar links. Vandaag hoorde ik dat Geert vooral veel jeugdige aanhangers heeft. 1 generatie later kantelt de jeugd de samenleving weer terug naar rechts. Is ook rebels. Houdt moed !

Groet John

Dees zei

Ik deel je ergernis volledig.
De opleving van de hang naar Hollandse knusheid valt niet toevallig samen met de ruk naar rechts en de winst van de PVV.
Ik vind het vreselijk wat er gebeurt in Nederland. En het gaat er niet om of hel elders beter of slechter zou zijn, het is hier gewoon enorm aan het vertrutten...