10 juni 2009

Bloemen associatie

Als in mijn tuin de pioenrozen bloeien moet ik altijd terugdenken aan Roemenië. Wat in onze bossen de Bosanemoon is, dat is de bloedrode Pioenroos in de bossen op lössrijkebodems in Roemenië. Het is een beschermde plant, ook in dat land, maar langs de wegen zag ik in de bloeitijd vele zigeunerkinderen met bossen pioenrozen langs de wegen, in een poging de bloemen aan passerende automobilisten te slijten en zo wat geld te verdienen. Het vertelt dus over armoede, achterstelling - deze kinderen behoren immers op school te zitten - en over natuurbescherming.
Tevens bloeit bij mij nu ook het Zonneroosje. Dit bloempje lijkt op een heel klein pioenroosje. Als ik naar de bloempjes kijk, denk ik terug aan de tijd dat ik als koeienherder in Zwitserland werkte en na de lange winter verlangend uitkeek naar de bloei van het zonneroosje in het voorjaar.
Zo ontdek ik dat ook bloemen associatief kunnen zijn.

Geen opmerkingen: