6 juni 2009

Familiealbum

Binnen mijn familie ben ik de hoeder van het familiealbum. Een groot zwaar boek, met dikke pagina's en daarin vakjes voor kabinetfoto's. In de tijd dat dit album nog werd aangevuld met nieuwe foto's en het regelmatig werd doorgekeken, zal bij elke foto de naam van de geportretteerde bekend zijn geweest. Hoeveel foto's werden er in de oude tijd van je gemaakt? Een babyfoto, een portret voor je geliefde in de verlovingstijd en een een trouwfoto, dus waarschijnlijk drie. Een heel verschil met de berg digitale beelden waar ik mijzelf nu mee opzadel.
De namen van de mensen in het album zijn nog eerder vergeeld dan de foto's zelf. Het is allemaal familie, maar hoe heten zij en wie waren zij? De mensen die het wisten leven al lang niet meer en hebben verzuimd hun kennis door te geven.
Vorige week heb ik dit album laten restaureren bij een boekbinder. Nu bekijk ik het opnieuw en zoek ik aandachtig of het foto's bevat die een mij bekende naam dragen.
Ik ken het verhaal waarom ik Herman ben genoemd. Het betreft mijn overgrootvader uit Amsterdam. Vandaag vond ik hem. Zijn naam staat op de achterzijde van een paar foto's. Hij werd geboren in 1835 en overleed drieenveertig jaar later na een ongeluk.
Met verbaasde ogen kijkt hij mij aan vanuit de negentiende eeuw en ik kijk even verbaasd terug.

Geen opmerkingen: