29 mei 2009

Atheïstendag

Morgen, aan de vooravond van Pinksteren is het atheïstendag.
Ik weet niet goed wat ik mij daarbij voor moet stellen, maar om € 20,00 entree te betalen en dan in een zaaltje in Utrecht te ontdekken wat dit inhoudt gaat mij te ver.
Gaan de atheïsten in dat zaaltje elkaar vertellen dat ze niet geloven of wat ze niet geloven of dat het niet geloven een geloof op zich is?
Ik bedoel dit niet spottend, er is voor atheïsme veel te zeggen.
Wel moet er eerst theïsme zijn voor je van atheïsme moet spreken. Dus eerst een godsbeeld en daarna een afzetten daartegen.
Ik kan met de atheïst meegaan dat er geen God is. Een stoel is er, hij staat daar en neemt een plaats in. Wat er is, is aanwijsbaar. In die zin bestaat God dus niet. Er bestaat geen beeld en geen plaats, anders dan in beschrijvende zin.
De historische God, de God van de kerken, wordt meestal heel concreet gepresenteerd met als gevolg dat Deze gemakkelijk als leugen kan worden gezien en al is de leugen nog zo snel.....
Na de verlichting werd er aardig aan deze presentatie geknaagd met als gevolg dat wij het meemaken dat in onze wereld en in onze tijd deze God feitelijk niet meer bestaat.
Zover in geschiedkundige zin, maar hetzelfde zie je ook bij de individuele mens.
De meeste atheïsten worden rond hun zestiende geboren. Op die leeftijd willen zij niet langer accepteren dat die baardige man hun beschermer is en komen er al snel achter, dat het verlaten van de kerk, behalve meer vrije tijd, ook meer ruimte voor de geest kan opleveren.
Ik vind het prettig uit te gaan van de gedachte dat er geen God is, maar dat je God kunt laten leven vanuit daden. Dat maakt God concreet.
Daarover samen te spreken zou bemoedigend kunnen zijn. Jammer dat meestal de stellingen al betrokken zijn en er slecht naar elkaar wordt geluisterd en er zelden de bereidheid is van standpunt te veranderen. Hierdoor komen mensen nooit dichter bij elkaar en houden ze samen de Babylonische spraakverwarring in ere.
De Pinksterboodschap is dus nog altijd een zinvolle boodschap in de hoop dat mensen elkaar beter gaan verstaan.

Geen opmerkingen: