13 mei 2009

De val

Ik loop door het veld.
Ik struikel en ik val voor over.
Ik val...
Een tak, een steen, wat veroorzaakte mijn val?
Hoe lang duurt een val?
Een halve seconde, een kwart seconde, wat voor fractie van een seconde?
Ik kan er niet over denken, want uit de grond steekt de punt van een zwaard.
Ik val...
Ik val en weet dat mijn leven op dit zwaard zal eindigen.
Ik moet mijn hoofd nu buigen om de zwaardpunt nog te zien.
Wat wil ik denken als ik sterf? Welke gedachte moet mij vullen?
Ik val...
Koortsachtig dwaal ik door mijn hoofd, zoek, taxeer en zoek verder.
Ik val en voel de punt tegen mijn vel.
Plots vind ik de gedachte, die mij direct met vreugde vervult en mijn doodsangst verdrijft.
Het staal dringt diep in mij.
-
Ik loop door het veld.
Koortsachtig dwaal ik door mijn hoofd; wat was mijn gedachte aan het einde van die droom?

Geen opmerkingen: