17 mei 2009

Chimes of freedom

Geen inspiratie vandaag, maar ik wilde toch een blog achterlaten.
Ik las laatst op een blog of de naam strijders of vechters wel gepast is voor degenen die zich inzetten voor de vrede. Dat deed mij denken aan Youssou n'Dour, de nachtegaal uit Senegal. Hij heeft het altijd opgenomen voor de strijd tegen onderdrukking, waarbij hij uitdrukkelijk de ruimte liet aan de uitvoerders van die strijd, welke naam zij hieraan gaven. Het lijkt mij logisch dat de inzet, de strijd, het vechten voor vrede en vrijheid gevoerd wordt door vrijheidsstrijders. What's in a name?
Vanuit de luie bank is het mooi filosoferen over taal, maar buiten in de modder de strijd leveren tegen onderdrukking is een tweede, kritiek behoort immers de onderdrukkers toe en niet de onderdrukten.
Vandaag geven de Tamil Tijgers hun strijd voor onafhankelijkheid op en maken wij wellicht de geboorte van een nieuwe nationale feestdag mee: 17 mei vrede in Sri Lanka.
Hoe vaak heb ik het lied Chimes of freedom niet gehoord? Het kan niet vaak genoeg klinken!

Geen opmerkingen: