26 mei 2009

Jean Michel Jarre

Op 21 oktober 1981 gaf Jean Michel Jarre een concert in Peking. Toen was dat een uitzonderlijk evenement, aangezien de contacten van China met het Westen toen nog moeizaam verliepen.
Diezelfde nacht werd mijn dochter geboren. Hoewel verschillend, hebben beide gebeurtenissen indruk op mij gemaakt en bij de muziek van Jarre denk ik altijd even aan die nacht in het ziekenhuis.
Op 29 maart j.l. overleed op vierentachtig jarige leeftijd de componist Maurice Jarre, de vader van Jean Michel. Het heeft mij verbaasd dat dit belangwekkend genoeg was om vermeld te worden in het NOS-journaal. Zijn muziek blijft klinken in Doctor Zhivago en Lawrence of Arabia.
De concerten van Jean Michel zijn mega-gebeurtenissen, De verboden stad in Peking, De piramide van Gizeh, Trocadero in Parijs, het Parlement in Moskou (3,5 miljoen toeschouwers) zijn allemaal nog als video te herbeleven. Meer dan 170.000 mensen bezochten afgelopen zomer het concert van de Franse synthesizerkoning in Gdansk ter ere van het 25-jarig jubileum van de Poolse arbeiderspartij Solidarnosc.
Een hele verrassing dus dat ik een uitnodiging kreeg voor het concert vandaag in Amsterdam.

Het is weliswaar een klungelig filmpje, opgenomen parterre met een telefoontje, maar het geeft een indruk en daar gaat het om.

4 opmerkingen:

Sanne zei

Heel veel plezier vanavond!!!!
XX

En wat fijn dat erweer kippen zijn..

Jommie zei

Gisteren of vandaag, is me niet geheel duidelijk, maar maakt niet uit, heel veel plezier, met Matthijs neem ik aan?
Liefs.

Herman zei

Vandaag is dinsdagavond en met Gaby! Het

Jommie zei

Helemaal leuk en was het goed?
Liefs.