21 mei 2009

Ik heb de tijd

Wat is tijd in wezen een vreemde abstractie.
Naast hoogte, breedte en lengte vormt tijd de vierde dimensie. Door de tijd een eigen maat te geven, een tijdstip, is het mogelijk gebeurtenissen in de tijd te plaatsen; wanneer is het gebeurd, of wanneer gaat het gebeuren. De afstand tussen twee plaatsen in de tijd heet dan de tijdsduur en omdat we allemaal dezelfde tijdmaat gebruiken, weten we wat daarmee wordt bedoeld. Door druk bezig te zijn met geld verdienen, wordt tijd ook wel geld genoemd en wanneer je veel wilt verdienen, kun je ook wel tijd tekort komen.
In onze tijd wordt ons heel veel werk uit handen genomen. Allerlei machines, dienstverlening en vervoer zorgen ervoor dat wij in dezelfde tijd heel wat meer zaken kunnen afhandelen dan destijds onze ouders en toch komen wij vaak tijd tekort. Je hoort immers zo vaak: "Daar heb ik geen tijd voor". Betekent dat niet dat de tijd jou heeft?
Als je zegt dat je geen tijd hebt, dan ben je er volgens mij ernstig aan toe. Is de essentie van het leven niet om je leven werkelijk te leven, immers de kans is groot dat het je enige kans op geluk is! Daartoe moet je zelf over je eigen tijd beschikken. Wanneer je de tijd als een eigendom beschouwt en er wordt tegen je gezegd: "Ik heb geen tijd voor jou", betekent dit feitelijk: "Ik neem geen tijd voor jou!"
Ik vind dat behoorlijk confronterend.

Geen opmerkingen: