5 februari 2010

Jan Viktor Kaisiëpo

Gisteravond ontving ik het bericht dat op 31 januari Jan Viktor Kaisiëpo op 61-jarige leeftijd is overleden. Viktor was een voorvechter van het recht op zelfbeschikking van West-Papoea.
Ik ken hem maar van een ontmoeting, maar toen heeft hij op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Ik noemde hem even de Dalai Lama van West-Papoea en hij lachte daarom smakelijk.
Met een aantal collega's brachten wij een dag door in het Vondelpark in Amsterdam en lieten ons rondleiden door verschillende gebruikers van de natuur.
Hier leerde Viktor ons kijken door zijn ogen, door de ogen van een Papoea.
Het leerde mij dat zijn onvoorwaardelijke respect voor de natuur totaal verschilde van de onze.
Voor hem was elk organisme, elke vogel, elke boom een gelijke, wellicht een meerdere.
Als ik onder een boom doorloop moet ik niet aan die boom denken, maar ik moet bedenken wat die boom over mij denkt: "Hé, wie zou dat zijn die daar onder mij doorloopt?"
Ik hoop dat heel zijn volk zijn wijsheid kan behouden.

Geen opmerkingen: