26 februari 2010

Vermeer

Bij mijn ouders hingen geen reproducties aan de muur, of het moest op de slaapkamers zijn, maar dat herinner ik mij niet meer. Het waren voornamelijk moderne schilderijen die mijn ouders bezaten.
De uitzondering was een reproductie van De Oogst in de Provence van Van Gogh.
Als ik aan tafel zat hing dit links van mij taan de muur en ik zal er vele, vele uren naar hebben gekeken. Wellicht komt mijn liefde voor het werk van Vincent daar vandaan.
Eens in de week werd er geluisterd naar de radio-uitzending van Openbaar Kunstbezit. Ik zie mijn moeder nog zitten met zo'n donkerblauw boek op schoot.
Ik leerde toen dat de liefde voor de moderne kunst was gebouwd op de kennis van de klassieke kunst. Zo kwam ik erachter dat mijn vader een stille bewondering voor Het Meisje met de Parel kocht. Ooit kocht ik een reproductie op paneel van dit schilderijtje voor zijn verjaardag. Het bleef tot zijn dood de enige reproductie waar hij van kon genieten.Vermeer leefde maar dertig jaar en er zijn mensen die langer met hem bezig zijn dan die dertig jaar. Een daarvan is Jonathan Janson en bouwer van een prachtige site over Vermeer: http://www.essentialvermeer.com/
Jammer dat mijn vader internet niet heeft leren kennen, hij zou genoten hebben.

Geen opmerkingen: