9 februari 2010

Voer voor filosofen

In het Harbin Tigerpark in oostelijk China worden de tijgers op een bijzonder economische wijze gevoerd.
Als touristische bezoeker kun je een levend dier offeren en de jacht door de tijgers hierop bijwonen.
Niet iets voor ons gevoelige westerlingen, maar de chinezen weten dit op prijs te stellen en betalen ervoor. Je begint met een levende kip voor €4,00, een fazant of eend is weer wat duurder en een koe komt op €150,00.
Ik kwam dit nieuws tegen in de Daily Mail en onwillekeurig moest ik denken aan een verhaal dat mijn vader mij eens vertelde.
Arnhem was ontruimd en mijn ouders waren geëvacueerd op een boerderij in de buurt van Voorthuizen. Op een zekere dag was mijn vader met zijn oom in de winterstal de koeien aan het voeren met kuilvoer. In die dagen was de conservering van gras nog primitief en het stonk behoorlijk. Omdat in het voorhuis een zwangere vrouw medische verzorging nodig had, kwam op een zeker moment een Chinese huisarts de stal binnengelopen. Hij stopte even, stelde zich voor als Xing en werd getroffen door de sterke lucht en zei: "Heerlijk ruikt het hier."
Na enige tijd kwam hij terug uit het voorhuis en roemde weer de heerlijke lucht. Hij bukte zich, nam een plukje kuilvoer en at dit op. "Werkelijk heerlijk!" sprak hij en verliet de stal. Mijn familie keek hem na.
"Wat was dat voor een rare Chinees?".
"Dat was een echte Chinees," zei mijn vader tot zijn stomverbaasde oom.
Terug naar Tijgers van Harbin.
Het moet menig toerist in het Oosten zijn opgevallen dat dierentuinen ter vermaak zijn en niet ter lering. Ook in dit tijgerpark, dat er overigens oogt als een industrieterrein, komt men niet om luie tijgers te zien, maar voor het spektakel.
Dat mijn sympathie toch uitgaat naar de algemene koe en niet naar de uiterst zeldzame tijger heeft alles te maken met de door mij verafschuwde manipulatie van dieren.
Vanavond boerenkool in de plaats van chinees!

Geen opmerkingen: