11 maart 2010

Kodak

Een paar maanden geleden kocht ik in de Emmaüs in Sête een oude rolfilmcamera van Kodak. Ooit ben ik met fotograferen begonnen met een zgn. box van de Hema. Dus na een halve eeuw weer terug bij 6 x 9cm. Even zonder flauwe kul. Vanaf mijn twaalfde had ik een eigen donkere kamer. Al snel werd de Hemabox ingeruild voor een Agfa Click I en hierna volgden nog vele camera's. Op de grafische school kreeg ik fotografieles van Ata Kandó en moest hiervoor een twee-ogige Rollei 6x6 aanschaffen, een heel bedrag in die dagen. Na school werd het toch kleinbeeld.
En nu fotografeert iedereen digitaal en zijn we gewend om dezelfde dag onze opnames op een pc te zien of om te printen.
Terug naar die Kodak. Vanmorgen heb ik er een rolfilm in gelegd en aan het fotograferen gegaan. Toch weer een heel gedoe: eerst het licht meten met een belichtingsmeter (Sixtar van Gossen), sluitertijd en diafragma instellen en dan door een minuscuul hoekzoekertje het onderwerp kiezen en tenslotte afdrukken met een draadontspannertje: klik!
Natuurlijk strakjes terugspoelen, rolletje naar de fotowinkel etc. wat is fotograferen veranderd!

1 opmerking:

Jommie zei

Ben benieuwd naar de foto's.
Jommie