25 maart 2010

Verrassingen

Afgelopen weekend een haastig bezoek gebracht aan het Museum voor Moderne Kunst Arnhem met als doel de schilderijen van Jan Mankes te zien en dan met name hoe deze zijn gelijst. Ik heb wel een idee hoe ik onze Mankes wil laten lijsten, maar ik zoek naar een kader uit de jaren twintig.
In het museum wachtte ons een paar verrassingen. Ten eerste bleek Mankes niet vertegenwoordigd op de tentoonstelling van neo-realisten en in verband met een verbouwing (worden momenteel alle musea in Nederland bevolkt door bouwvakkers? was de vaste collectie niet tentoongesteld. Dat was pech.
De tweede verrassing was de expositie van de geheime schilderijen van Hilma Af Klint. Deze Zweedse schilderes (1862-1944) is een van de opmerkelijkste fenomenen uit de moderne kunst. Daarbij vormt haar werk een van de best bewaarde geheimen uit de kunstgeschiedenis van de twintigste eeuw. Die relatieve onbekendheid heeft niet alleen met haar Emily Dickinson-achtige persoonlijkheid en haar ascetische levenswijze te maken, maar ongetwijfeld ook met de occulte achtergronden van haar werk. Mede dankzij haar interesse voor het spiritisme ontwikkelde zij al vroeg abstracte schilderijen en tekeningen, vóór bekender mannelijke collega's zoals Kandinsky dat deden. Af Klint bepaalde dat haar werk pas twintig jaar na haar dood, dus vanaf 1964, openbaar mocht worden, omdat zij wist dat de tijdsgeest nog niet rijp was voor haar werk. Pas ruim veertig jaar na haar dood werd haar werk buiten Zweden getoond; tot 31 mei in Arnhem .... een echte verrassing.

Geen opmerkingen: