1 maart 2010

Productiekippen

Dit is het aantal eieren dat mijn kippen in een week leggen. Vanaf 15 mei vorig jaar bevolken 6 Silver Nick's mijn kippenparadijs. Kippen mogen bij mij zo oud worden als ze willen, met andere woorden, tot ze van de stok vallen. Ik heb nooit tammere kippen gehad als deze en dus wens ik hen ook een lang leven toe.
Maar ze willen niet oud worden.Tot nu toe hebben ze samen 1700 eieren gelegd, dus per kip bijna 300 eieren. Ze leggen werkelijk elke dag een ei.
Gingen tot nu toe al mijn kippen in oktober in de rui en van de leg, deze niet. Zonder kunstlicht zijn ze maar blijven leggen. "Hou toch eens op, neem vakantie, doe het kalm aan!", roep ik ze toe. Maar nee, vanmorgen lagen er weer zes eieren.
Ze beginnen er al een beetje versleten uit te zien, nog geen jaar oud en toch al bejaard. Ik realiseer mij wat een (immorele) perfectie de veredeling heeft bereikt; deze kippen leggen zich dood!
Dus het enige wat mij nog rest is ze vertroetelen met sla, verschillende soorten graan en een af en toe een wandeldag door tuin en hof!
Krijgen ze toch nog een leuke ouwe dag.

Geen opmerkingen: