10 september 2010

Geschiedenisles

Bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer werden 9.416.001 stemmen uitgebracht.
Trots Op Nederland kreeg 53.000 stemmen en dat was niet genoeg voor een zetel.
Toen Rita Verdonk uit de VVD stapte en nog iets later met haar TON de Nederlandse politiek bestormde was er een moment dat volgens opiniepeilingen meer dan 2 miljoen Nederlanders op haar zouden gaan stemmen. De partij is echter weggevaagd en wij horen er waarschijnlijk nooit meer van.
Heel anders vergaat het de PVV.
De simpele boodschap; de Koran is de bron van alle kwaad en daardoor is geen enkele moslim te vertrouwen, blijkt er in mijn vaderland in te gaan als koek.
Mij blijkt dat haat zich beter laat zaaien dan liefde!
Zelf ontwijkt Wilders de pers en discussie als de pest, maar elke dag staat er wel iets over hem in de krant en wordt over hem gesproken in de nieuwsjournaals. Het krijgt iets van: Follow the Leader.
Waarom schrijf ik dit op?
Door het contrast dat ik gisteren in het nieuws opmerkte: de wrede systematische verkrachtingen van vrouwen in Oost-Kongo en de onbekendheid van de watersnood in Pakistan.
Straks zit er in mijn vaderland een regering die rekent op steun - gedogen en steunen zijn niet te verbinden, of je hebt iets met eufemisme te verbergen - van ultra rechts.
Het is dit ultra rechts dat zich niets gelegen laat liggen aan de ellende in de wereld, maar zich focust op de zogenaamde bedreigingen van onze welvaart.
Wanneer ik in deze partij fascistische trekken herken, dan heet het dat ik 1.454.493 kiezers wegzet.
Het lijkt wel of enkel de stem van deze 1.454.493 kiezers telt en vergeten dat 7.961.507 kiezers een andere mening hadden.
Met het salonfähig maken van de PVV door VVD en CDA zal de PVV groeien tot een Goliath wiens voetstappen diepe sporen in het Nederlandse landschap zullen achterlaten en niet meer uit te wissen zijn.
Er zijn in de vooroorlogse jaren in heel Europa soortgelijke partijen op democratische wijze aan de macht gekomen en ook toen is ook verzuimd hiermee het debat aan te gaan.
Ik vraag mij af waarom er geschiedenisles wordt gegeven op school, of komt het juist door het niet meer onderwijzen van geschiedenis tegenwoordig?

Geen opmerkingen: