28 september 2010

Kapverplichting

Gemeentes gaan tegenwoordig ruimhartig om met het verlenen van kapvergunningen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De woninggolf uit de zestiger en zeventiger jaren heeft een enorme generatie bomen opgeleverd. In allerlei achtertuintjes staan nu grote bomen op veelal verkeerde plekken en windworp is dan een denkbaar gevaar en terecht dat zulke gevaarlijke bomen geveld mogen worden.
Wat in de voortuin staat is meestal minder groot van omvang. Immers voor je huis niet al teveel schaduw.
Een aantal mensen kiest dan voor de Araucaria araucana oftewel slangenden of apenboom. Het zal in de regenwouden van Chili een prachtverschijning zijn, maar ik blijf het in Nederland een gedrocht van een boom vinden. Geen vogel zal erin brioeden en geen kind zal er ooit in klimmen. En wie er wel eens een heeft omgehakt, zal dit na deze pijnlijke klus nooit van zijn leven meer doen.
Voordat Nederland is vergeven van deze malle exoot (hij rukt zelfs al op in boerenerven) zouden gemeentes moeten overgaan tot kapverplichtingen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

In de tuin van mijn buren zit een eekhoornnest helemaal bovenin de apenboom. De boom is nu in mijn ogen een stuk aantrekkelijker geworden. Want met recht een exotisch gedrocht. De eekhoorn klimt met gemak over de scherpe stekels.

Herman zei

Helemaal geweldig. Op zich wel gestoord dat een eekhoorn een boom met zo weinig dekking als nestboom heeft gekozen.