25 september 2010

Rare economie

Op school had ik een bloedhekel aan economie.
Nu hoor ik soms op de radio Arnbold Heertje zijn colum voorlezen. Een aardige man met een aardige kijk op de samenleving.
Dat denk ik nu, maar wat heb ik een hekel aan zijn lesboeken gehad.
Na de tweede wet van Keynes heb de economielessen niet echt actief meer gevolgd.
Toch is economie nu bijna dagelijks onderwerp van gesprek en van het nieuws.
Om te overleven moeten we vooral bezuinigen en langer doorwerken en meer uitgeven. Een lastige combinatie.
In Ierland en Griekenland worden deze maatregelen nu al toegepast. De bezuinigingen zorgen voor een een krimp van de economie en vermindering van de belastinginkomsten.
Het resultaat is echter tegenovergesteld aan het oorspronkelijke doel: het tekort en de schuld dalen niet, ze stijgen!
Straks volgt Engeland en ik ben bang ook Nederland, die niet leren van deze voorbeelden.
Door te bezuinigen wordt de economie een langzame dood bezorgd.
Achteraf kan ik concluderen dat Heertje voor mij geen slechte leermeester is geweest en ik mag hopen dat Vadertje Staat weer even bij hem in de leerbank gaat zitten!

Geen opmerkingen: